EIND AUGUSTUS LIVE!
Terugblik
– In 2024 zijn we begonnen met het actualiseren en aanvullen van de pony’s die in het programma stonden. Aanleiding hiervoor was het onderzoek naar inteelt, verwantschap en gezondheid van de Koepelfokkerij en Universiteit van Wageningen.
– Hiervoor hadden we ook graag inzage in de database van de Ierse Connemara’s. Uiteraard is e.e.a. na te kijken op de website van CPBS maar wij hadden deze data nodig in een Excel overzicht. Hoe blij waren we dat we deze ook gekregen hebben. Helaas was dit bestand nog niet compleet, Voor in de pony’s geboren voor 1980 missen we er nog ongeveer 6.500.
– Dit bracht de al eerder door ons en andere stamboeken geuitte wens om een Worldwide Connemara Database te hebben zodat niet ieder zuster stamboek de pony opnieuw moet invoeren en ook resultaten in het buitenland verwerkt worden. Nu blijft bijvoorbeeld een in Duitsland naar Klasse 1 gekeurde hengst die geboren is in Ierland, in de Ierse database op klasse 3 staan.
Heden
– juli 2025 – het nieuwe programma van Delta Horses is in gebruik genomen. Ondanks uitgebreid testen kwamen er best nog veel punten naar boven maar die zijn snel opgepakt en verholpen.
– augustus 2025 – Ledenportaal wordt getest en gaat dezelfde maand in de lucht voor de leden.

Toekomst – dromen
– In 2026 de Worldwide Connemara Database.
– Ledenportaal verder uitbreiden met meer functies.
– Oude gegevens zoals uitslagen keuringen op de juiste plek registreren in de database.
– Onderzoeken of een Connemara forum haalbaar is (nationaal/internationaal).
VEULEN
Hoe kom ik aan een dekbon?
Deze kun je bij de hengstenhouder opvragen. De hengstenhouder zorgt dat deze bij het stamboek komt.
Hoe registreer ik mijn veulen?
Dit kan via het ledenportaal – Selfservice acties – Veulen registreren.
Waarom is de dekking niet zichtbaar?
Dit valt (nog?) niet binnen ons abonnement.
Ik kan de hengst niet vinden waarvan mijn veulen is, wat moet ik nu doen?
Klik het vinkje aan bij Dier niet gevonden en vul zelf de gegevens in. Deze gegevens komen dan alsnog bij het stamboekkantoor terecht voor verwerking.
FACTUREN
Hoe kan ik mijn factuur inzien?
Ga via het Menu (groene vierkantje linksboven) naar Mijn gegevens. Klik op Mijn facturen. Wil je oudere facturen inzien, verander dan het jaartal rechtsboven.
Door op de regel van de betreffende factuur te klikken kun je deze inzien/downloaden.
Hoe kan ik zien of ik mijn factuur betaald heb?
Bij het gebruik van de iDEAL link kunt je direct zien dat je betaald hebt. Handmatige betalingen hebben in verband met administratieve handmatige handelingen een aantal dagen vertraging.
Hoe kan ik mijn factuur betalen?
Op dit moment worden eerst de gegevens gecontroleerd waarna er een factuur verstuurd wordt. Hierbij zit een IDEAL link om direct te kunnen betalen. Later zal het ook mogelijk zijn om een automatische incasso af te geven.
Ik heb mijn factuur betaald maar zie dit nog niet in mijn Ledenportaal?
Indien dit niet via de Selfservice of de iDEAL link is gegaan dan kan hier een paar dagen vertraging in zitten.
Kan ik automatische incasso afgeven?
Hier moet administratief nog wat voor gewijzigd worden. Naar verwachting kan dit later dit jaar.
APP
Hoe krijg ik de app op mijn telefoon?
Login in op Ledenportaal op de computer en ga naar het menu icoontje (Groene vierkantje met 3 streepjes linksboven). Klik op Mijn gegevens en kies Equis Ledenapp. Bekijk ook de instructievideo indien je er niet uitkomt.
INTEELTBEREKENING
Over hoeveel generaties wordt de inteelt berekend?
Er is een berekening gebaseerd op 5 en op 9 generaties.
Ik kan de hengst niet vinden voor de berekening.
Momenteel staan de in Nederland goedgekeurde hengsten actief in het systeem. We zijn bezig om dit uit te breiden met de buitenlandse. Hiervoor zijn we echter deels afhankelijk van de informatie verstrekking van de zusterstamboeken. De komende weken/maanden zal hier nog hard aan gewerkt worden.
Je kunt altijd een mailtje sturen naar info@connemara.nl met het verzoek om een hengst met voorrang toe te voegen, dan pakken we deze als eerste op.
IMPORT
Hoe kan ik mijn pony als import melden?
Dit kan nog niet via Ledenportaal mede door eisen die hieraan gesteld worden door de RVO. Wij zijn hier in overleg over om dit later wellicht wel te kunnen faciliteren. Tot die tijd zal het importformulier gemaild moeten worden (LINK).
MIJN DIEREN
Mijn pony staat niet in mijn overzicht, hoe kan dat?
Het kan zijn dat de pony in het verleden nooit officieel op jouw naam is overgeschreven in het stamboek.
Is de pony al overleden, zet dan het vinkje rechtsboven aan. Nu zie je ook de overleden pony’s.
WACHTWOORD
Ik weet mijn wachtwoord niet meer.
Klik op “Wachtwoord vergeten? in het inlogscherm. Hierna krijg je een mailtje (kijk ook in je spam) om het wachtwoord aan te passen.
TOESTEMMING
Ik wil niet dat ik als fokker en/of eigenaar geregistreerd sta in het ledenportaal.
Dit kun je aangeven door de vinkjes aan/uit te zetten bij jouw persoonlijke gegevens. Ook kun je aangeven dat je facturen en correspondentie niet meer digitaal wilt ontvangen. Hou er wel rekening mee dat dit extra kosten voor het stamboek met zich meebrengt. In de toekomst kunnen hier mogelijk extra kosten voor in rekening gebracht worden.
VERKOCHT/OVERLEDEN
Ik heb mijn pony verkocht, wat moet ik doen?
Via de Selfservice kun je de pony afmelden en de nieuwe eigenaar doorgeven.
Stem met de nieuwe eigenaar af of ze het goed vinden dat je deze NAW gegevens doorgeeft. Wij zullen eenmalig contact opnemen met de nieuwe eigenaar om af te stemmen hoe zij willen dat dit verder administratief afgehandeld kan worden.
Mijn pony is overleden, wat nu?
Via de Selfservice kun je dit doorgeven aan het stamboek. Officieel moet het paspoort opgestuurd worden aan het stamboek dat dit paspoort heeft verstrekt. Dit wordt dan ongeldig verklaard en kan indien gewenst hierna retour gezonden worden.
KEURING/EVENEMENT
Hoe kan ik mij opgeven voor een keuring?
Klik op Aanmelden voor keuring bij Selfservice.
Selecteer de betreffende keuring en daarna de pony waarmee je wilt deelnemen.
Selecteer de rubriek(en) waaraan je wilt deelnemen.
Geef aan hoe je wilt betalen en dat je akkoord bent met de privacy en statuten/reglementen.
Voor niet leden kan er achteraf nog gevraagd worden om een aanvullende verklaring te ondertekenen. Deze is ook op onze website te vinden.
Hoe kan ik mij opgeven voor een Evenement?
Zie uitleg voor opgeven voor een keuring en kies dan het evenement waaraan je wilt deelnemen.
Ik ben niet lid en wil mij toch opgeven, kan dat?
Ja dat kan. Hier worden wel aangepaste tarieven voor gehanteerd (zie Tarievenlijst op de website).
Dit moet nu nog via een mailtje naar info@connemara.nl maar we zijn aan het kijken om dit ook te digitaliseren.
Heb je aanvullende vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact met ons op via info@connemara.nl!